Mag je als leerkracht nog eisen stellen, niet te bediscussiëren grenzen stellen? Of moeten afspraken onderhandeld worden en in samenspraak met de groep opgesteld worden?
Enkele decennia geleden was gezag afdwingbaar. Nu dient elke
leerkracht dit te verdienen, alsof de groep u het mandaat geeft om leiding te
mogen nemen.
Gezag en respect verdienen, is een basis-competentie even
oud als het leven zelf. Leiderschap wordt niet gecommuniceerd door woorden, wel
door de juiste lichaamstaal.
Gezag en respect..zonder woorden.
De kunst van het respectvol stellen en bewaken van grenzen.
Klant is koning? Gesprekken met ouders.
Wederzijds respect, moeilijke gesprekken met ouders.
Als straffen niet meer werkt, 4 motivatietechnieken.
Als begrenzen niet werkt, leerlingen motiveren.
Het 'nul-gesprek' als extra poging.
“Sanctiebeleid evalueren en bijsturen.”
Tijdens deze nascholing onderzoeken we verschillende stadia van grensoverschrijding en de bijhorende correctie of begeleiding : als leerkracht, team, directie, ouders, maatschappij.
We werken rond schooleigen problematieken en oplossingen.
Met veel aandacht voor lichaamstaal, groepsdynamische processen,
teamwerk, inzichten uit gedragsbiologie.
Doelgroep :
Leerkrachten, begeleiders, directie.
Deze basisregels gelden voor leerlingen alle leeftijden, van kleuter
tot jongvolwassen.
"Werken onder emotionele druk, zelfzorg."
Inzichten en tips om tijdig emotionele druk te ontkoppelen,
zowel voor individu als organisatie.
Burnout preventie, zelfzorg.